Oppskrifter & råd

OPPSKRIFTER OG RÅD

Oppskrifter på linoljemaling

Hvit:

1    l zinkhvitt

1,5 l titanhvitt

2    l microdol

1,8 l kokt linolje


Ha pigmentene i et spann, tilsett 8 dl olje som vispes med drill til en pasta.

Bruk en kraftig drill med hastighetsregulering eller et røreverk for mørtel.

Det blir først en hard kittklump som vispes til den mykner.

Deretter tilsettes resten av oljen.


Oker:

2    l oker

0,5 l zinkhvitt

2    l microdol

1,8 l kokt linolje

Samme framgangsmåte som for hvit, men 8,5 dl olje til pasta.


Engelsk rød:

2 l engelsk rød, ellers som for oker.


Brent umbra:

2 l brent umbra, ellers som for oker, men 10,5 dl olje til pasta.


Oksydsvart:

2 l oksydsvart, ellers som for oker, men 10,5 dl olje til pasta.


For andre farger bruker du pigmentet det gjelder og ellers samme oppskrift som beskrevet ovenfor. Du må brekke fargen til ønsket nyanse.

Brekkfarge lager du ved å bløte pigment i linolje over natten.

Fyll noe linolje i en boks, fyll på med pigment til all olje er sugd opp og alt pigment er bløtt opp. La stå uten å røre eller vispe.

Dagen etter rives fargen gjennom nylonstrømpe, gjerne dobbelt lag.

Det må ikke brukes for mye brekkfarge for da kan malingen få sig, da må du blande med zinkhvitt og microdol som i oppskriftene ovenfor.

Når malingen skal brukes innvendig, eller steder der du vil framskynde tørken, kan sikkativ tilsettes. Ca 5 ml pr ltr maling. For mye sikkativ gir motsatt virkning.

Er underlaget veldig sugende kan første strøket tynnes med kokt linolje.




Malermester 

Knut Øystein Bakken   

Vestsidevegen 211,

2943 Rogne.


Tlf 90926551




Male med linoljemaling.


Innvendig ubehandlet treverk i furu må kvistlakkes med skjellakk. Gran og løvtre trenger ikke kvistlakkes.

Sparkling bør unngås da dette alltid blir svake områder som flasser etter en tid. Da er det det bedre å kitte med linoljekitt der det er nødvendig. Treverket må være grunnet før ev. sparkling/kitting. Tetting med akrylmasse frarådes da den krymper og sprekker opp etter noen år.

Linoljemaling hefter godt på de fleste underlag. Unntaket er gammel linoljemaling, som må vaskes med sterkt salmiakkvann eller kaustisk soda oppløsning. Ev. mattslipes.

Utvendig er dette stort sett ikke et problem da vær og vind har mattet overflaten, men det må vaskes for å få bort støv og forurensing.

Løs maling fjernes med skrape og årsaken til skaden utbedres. F. eks. vannlekkasje, kondens, blæring. ( Se eget ark om blæring. )

Lodden ved fjernes med terrasseskrubb ev. saandpapir. Malingen påføres med pensel av naturbust i tynne strøk.

Hvert strøk skal tørke min. to døgn ved 20 grader før overmaling.

Utvendig kan det ta lenger tid avhengig av temperatur og luftfuktighet. Uansett må malingen være tørr før neste strøk påføres.

En måte å sjekke dette på er å skyve tommelfingeren mot malingsflaten, viss malingen sklir må den herde lenger.

Ved å blande sikkativ i malingen vil den herde fortere. Ca 5 ml pr liter maling. tilsettes for mye sikkativ  får du motsatt virkning.

Pass på ved profiler og overganger så det ikke blir liggende mye maling, da kan det bli sig eller malingen skrukker seg ved tørking.

Det beste resultatet oppnås ved å påføre malingen med kryss-stryking, altså to striper med maling parallelt med vedretningen ca 15 cm avstand ca 50 cm lengde som tverr-strykes og fordrives i treets lengderetning. (Smal profilert panel egner seg ikke for denne metoden)

Flekking på linoljemaling er vanskelig da det gjerne blir glansforskjell, så vær nøye med å unngå ¨helligdager¨.


Noen regler for utvendig maling:

1. Mal ikke i direkte solskinn, følg heller etter solen.

2. Mal heller ikke på kald vegg som solen senere vil skinne på.

3. Mal ikke på våt eller fuktig overflate.

Om nødvendig kan vegger skjermes med presenning for å unngå direkte solskinn.


Linoljemaling har en tendens til å mattes over tid.

Det er ikke ønskelig med for tykke malingslag, for det sprekker og flasser lettere.

Vurder om det er nødvendig å male alle vegger eller hele veggen.

En mattet og falmet overflate vil kvikne til ved å påføre kokt linolje og terpentin blandet 50/50. Tørk vekk overflødig olje.

HUSK: FILLER SOM ER DYNKET MED LINOLJE/LINOLJEMALING ER SELVANTENNENDE OG MÅ PUTTES I ET SPANN MED VANN ELLER BRENNES!!!


Om det er rusk og rask eller skinn i malingen er det fint å sile den gjennom en nylonstrømpe.


Riksantikvaren har gitt ut informasjonsark med retningslinjer for maling av eksteriør på verneverdige bygninger. (Se riksantikvaren.no)



Malermester

Knut Øystein Bakken

Vestsidevegen 211,

2943 Rogne

Tlf. 90926551




Litt om verktøy til linoljemaling


Skraper:     Det beste er tohånds hardmetallskraper. Jeg bruker å runde av de skarpe endene med en smergel, da er det lettere å unngå skjemmende spor i treverket. Til profiler er det å få mindre skraper med profilblad. Eller du kan file til sta selv.



Børster:     Der treverket er loddent må du børste med en stiv børste for eks. en terasseskrubb. Der det er mykt treverk er det fort å karve seg ned i dette, så vær litt varsom. Sandpapir kan også vurderes.



Pensler:     Til linoljemaling er det best å bruke kvalitetspensler av spenstig naturbust (svinebust). Det skal være god tetthet i busten slik at malingen blir godt fordelt. Runde eller ovale pensler fordeler malingen best.

Det er ingen fordel med for store pensler da disse helst legger igjen for mye maling.

Kvalitetspensler er kostbare, de dyreste er håndlaget, så derfor er det viktig å stelle penslene riktig.


Når jeg kjøper en ny pensel bruker jeg å impregnere den med vaselinolje over natten.

Denne oljen fyller hulrommene i busten så den beholder sin spenst. Viss en tar penselen direkte i malingen vil hulrommene fylles med herdende olje og busten blir sprøere.


Du trenger ikke vaske penslene fra dag til dag, men oppbevar de i en blanding av kokt linolje og white spirit, helst hengende med væske litt over busten.

Når penslene skal oppbevares over tid må de rengjøres i white spirit eller linoljesåpe og gjerne settes inn med vaselinolje.

Pensler oppbevares best hengende eller liggende, men aldri stående på busten.




Malermester

Knut Øystein Bakken

Vestsidevegen 211,

2943 Rogne.


Tlf. 90926551




Komposisjonsmaling utvendig:


5 l vann

70 g jernvitriol

½ kg rugmel siktet

1-1,5  kg fargepigment

125 g salt


Alt vispes i kaldt vann ( bruk sikt på melet ).

Kokes i halv time.

Skal linolje tilsettes skal det gjøres i varm maling.

Bland først i 4 -  5 spiseskjeer oppvaskmiddel. Hell sakte oljen over mens det vispes godt.

1 til 2 liter kokt linolje kan tilsettes.


Malingen skal strykes varm.




Malermester

Knut Øystein Bakken

Vestsidevegen 211,

2943 Rogne.


Tlf. 90926551




Oppskrift på limfarge:


1 liter vann i en bøtte

2 kg kritt helles over

Står og sveller over natten uten å røres

40 gram celluloseklister blandes med 1 liter vann


Sikt klisteret i vannet under stadig pisking

La svelle i noen minutter

Visp sammen med krittvelling

Påføres fyldig i ett til to strøk.


Malingen er transparent mens den er våt, men får dekk når den tørker.

Denne malingen egner seg godt til piper og brannmurer da den tåler godt varme.

Den er helt matt med en fin eggeskallfarge. Kan brekkes og blandes i de fleste farger.

Limfarge er ikke vaskbar, men vaskes ned og males på nytt når nødvendig.

Dette er en rimelig maling som ble mye benyttet i himlinger og også til dels på vegger.

På treverk kan det være en ide å grunne med en mager linoljemaling for å få god dekk med ett strøk limfarge.




Malermester

Knut Øystein Bakken

Vestsidevegen 211,

2943 Rogne.


Tlf. 90926551





MALERMESTER

KNUT  ØYSTEIN   BAKKEN


Lang erfaring med tradisjonelle malingstyper og historiske maleteknikker.

  KONTAKT


  Mob: 909 26 551

  Epost: post@

  tradisjonsmaleren.no


TRADISJONSMALEREN


Org.nr. : 970 316 965

Postadresse:

Vestsidevegen 211, 2943 Rogne

© Copyright. All Rights Reserved.